Betalning och leverans

Betalningslösningar och dess villkor


Priser och betalning
Vi erbjuder Billmate Kortbetalning, Billmate faktura, Billmate delbetalning, Billmate bankbetalning, Bitcoins och Swish som betalningsalternativ. Varje vara anges med pris inklusive moms och priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Fraktkostnad tillkommer samtliga beställningar, enligt det beräkningssätt som gäller för valt leveranssätt. Våra betalningspartners innehar SSL-certifikat och alla känsliga uppgifter förblir krypterade.

Billmate Faktura

Villkor för Faktura-betalning

Handla nu – betala först efter leverans!
När du betalar via faktura administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Detta innebär att du handlar tryggt och enkelt. Du slipper uppge dina kortuppgifter, och betalar först efter det att du mottagit dina varor Fakturan skickas via e-post.

Detta erbjuder vi dig:

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • 14 dagars betalningstid
  • Du behöver aldrig lämna ut känslig information
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online
  • Möjlighet till delbetalning

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut. En fakturaavgift på 20 kr(exkl. moms) tillkommer på orderbeloppet.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Billmate Delbetalning

Villkor för delbetalning

Allmänt

Via Billmate AB kan vi erbjuda dig möjligheten att delbetala ditt köp med billmate delbetalning. Du väljer själv om du vill lägga delbetalning på 3,6 eller 12 månader. Givetvis går det även att betala hela summan eller en större del av den inom avtalsperioden utan extra kostnader. För att kunna välja delbetalning måste du vara över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som görs i samband med köpet. Fakturorna skickas via e-post.

Varför billmate delbetalning?

  • Du får alltid varan levererad till dig innan du betalar
  • Få längre kredittid med billmate delbetalning
  • Alltid samma räntesats oavsett storlek på köp och antalet månader du väljer
  • Första betalningen sker först nästkommande månad
  • Tillgång till dina fakturor via billmate online

Exempel: Vid ett köp om 10000 kr med billmate delbetalning 12 månader är uppläggningsavgiften 245 kr. Den gällande årsräntan är 12 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 22.63 %. Kreditköpspriset är 11268 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 939 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker varje månad under ett års tid.

Vid försenad betalning tillkommer lagstadgad påminnelse-/ förseningsavgift samt dröjsmålsränta om 2 % per månad. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso. För att kunna beställa mot faktura måste beställaren vara ett registrerat svenskt företag eller en person över 18 år, vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Kreditprövningen kan i vissa fall innebära att en kreditupplysning tas. I sådana fall kommer ni bli meddelade om detta via e-post. Kreditupplysningen sköts via CreditSafe och är inget som belastar när man ansöker om kredit hos kreditinstitut.

Billmate AB har rätt att utföra stickprovskontroller för att säkerställa så fakturan är korrekt.
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Billmate behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkoll samt marknadsföring. Personnummer kan används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

Billmate Kortbetalning

Villkor för kortköp

När du betalar via kort administreras detta av Billmate AB under varumärket billmate. Dettainnebär att du handlar tryggt och enkelt.

Vi accepterar betalningar med Visa och MasterCard. Betalväxeln är certifierad för PCI DSS Level 1 och lösningen är även licensierad för 3D-Secure (MasterCard SecureCod och Verified by Visa). När du ska betala blir du förflyttad till en krypterad sida där betalningen sker. Ingen behandling av kortnummer sker hos butiken.

Billmate AB, organisationsnummer 556918-4129, telefonnummer 040-30 35 00.

Swish

Villkor för Swish betalning

Betala snabbt och enkelt med Swish!
Efter du accepterat köpvillkoren och bekräftat köpet via Swish så skickas du vidare till en sida där du får instruktioner om hur betalningen ska ske. Du kommer bli ombedd att Swisha summan av din order tillsammans med ordernumret till Askari’s swish-nummer som är 123 174 59 83.

Allmänna villkor för Swish

Bitcoin

Villkor för betalning med Bitcoins

Betala med Bitcoins via våran samarbetspartner BitPay.
Du skickas vidare till en säker sida hos BitPay där du får information om hur mycket Bitcoins och till vilken btc-adress det ska skickas till. Återbetalning vid retur, avbeställning eller ångerrätt sker ej med Bitcoins utan med svenska kronor till ditt bankkonto.


LEVERANSER, RETURER OCH REKLAMATIONER

1. Leveranser

1.1 Leveranser
Vi har fast pris för frakt på 47 kr exkl.moms inom Sverige och 150 kr exkl.moms utanför Sverige via våran speditör DHL. Leverans sker via utlämningsställe. Det finns även möjlighet att hämta ut ordern direkt från vårat lager, men man ska först kontakta oss innan man kommer.

1.2 Leveranstider
Leveranstiden är ca 1-3 dagar inom Sverige och ca 2-7 dagar för leverans utanför Sverige. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager) sker leveransen senast 30 arbetsdagar räknat från det att Askari skriftligen bekräftat beställningen genom orderbekräftelsen. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Om vi inte kan leverera inom avtalad tid ska du utan onödigt dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas av oss om en ny leveranstidpunkt. Vid försening ska felet avhjälpas inom skälig tid. Konsument har då rätt att annullera köpet som så inte blir fallet. Detta gäller även specialbeställningar.

1.3 Ej uthämtade paket
Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150:-

2. Ångerrätt, Avbeställning och Returer

2.1 Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss.

Du har inte ångerrätt om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på tandskydd, suspensoar eller annan känslig produkt. Med försegling avses även teknisk plombering.
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Konsumenten har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser, varan får inte användas ovårdat. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös
förlorar du ångerrätten.

Vi hänvisar er till Konsumentverkets hemsida där ni kan ladda ner en Ångerblankett, som ni ka nå via denna länk http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/lagarregler/lagar/2angerblankett.html

2.2 Avbeställning
Som konsument har du avbeställningsskydd fram tills dess att det är uthämtat. Konsumenten kan avbeställa efter utskick, tills dess att den är levererad eller på ombud. Dock tillkommer det en kostnad ifall ni väntar tills att varan har kommit till utlämningsstället som vi debiterar för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, som är för närvarande 150:-
Är den uthämtad går ångerrätten in. Kunden får kontrollera med oss med status om sin order.

2.3 Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

2.4 Återbetalning
Vi betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med det datum vi tog emot konsumentens meddelande om utövande av ångerrätten. Vi får dock vänta med återbetalningen tills vi tagit emot varan eller kunden har bevisat att varan har sänts tillbaka. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka eventuella byten. Återbetalningen kommer att ske till kunden via det betalningsalternativ som konsumenten valde, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning. Undantag är Bitcoins och Swish, där en banköverföring med återbetalning sker direkt till ditt bankkonto. Genom att acceptera köpvillkoren så godkänner ni att återbetalning sker som det står skrivet under punkt 4.4 under köpvillkoren.

3. Reklamation & Säljarens Garanti

3.1 Villkor för reklamation
Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Konsumenten som önskar göra gällande fel i beställd vara ska kontakta Askari så snart som möjligt efter att felet upptäckts via mejl eller telefon. Reklamationer som görs inom två månader från det att kunden upptäckt felet anses alltid som skälig tid för anmälan. Privatpersoner har enligt konsumentköplagen tre (3) års reklamationsrätt oavsett vilken garantitid som gäller på en vara, när det gäller skyddsutrustning, boxningshandskar, tränings-kläder, varor som utsätts hårdare och har en lägre reklamationsrätt vilket är 1 år. Tänk på att alltid spara kvitto på försändelsen vid retur. Under de första sex månaderna efter försäljningen är det vi som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (s.k. omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (s.k. ursprungsfel).

3.2 Ersättning
Konsumenten ska ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kommer Askari att kompensera kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att vi mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Askari förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Normalt slitage godkänns inte som en reklamation.
Vi följer riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden rekommendationer.
Mer information finns på www.konsumentverket.se.

3.3 Garanti
Vissa av våra varor kan omfattas av garanti. Information om eventuell garantitid och särskilda garantivillkor för respektive vara finns på produktsidan eller i dessa villkor. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan. Kundens orderbekräftelse gäller som garantibevis.
Vi följer ARN vid eventuell tvist.